Husk at stille krav til dit SEO bureau – og i særdeleshed, hvis du som een af mange har indvilget i en aftale med løbende månedsabonnement!
Et løbende abonnement kan være en gigantisk sovepude i de forkerte hænder, og de synlige resultater fraværende…
SEO kan set udefra ligne en ren “black box” disciplin, der ikke altid har objective måleredskaber for de løbende resultater.
Og desværre efterspørges de objektive metrics ikke engang altid.
Fra websitet ENTREPRENEUR fandt jeg frem til en udmærket liste over krav til samarbejdet med et SEO bureau
Jeg har plukket en række af de centrale faktorer, der hermed er en slags tjek-liste for advarselstegn for samarbejdet…
#1 Ikke bedt om adgang til statistik
…eller ingen afrapportering på udvikling
Enhver SEO-virksomhed bør tage udgangspunkt i dine analyse- og annonceringsplatforme, dvs typisk Google MyBusiness, Google Search Console og Google Analytics. Uden disse værktøjer er det ganske enkelt udelukket at kunne kende og hjælpe din virksomhed.
Det bør også være en ligeså indlysende forudsætning at der løbende rapporteres på disse tal, såvel fremskridt – som tilbageskridt!
Herudover findes der en række nyttige værktøjer til at identificere keywords mm og måle hastigheder for sitet.
#2 Ingen onsite SEO audit
Den eksterne statistik er et fremragende udgangspunkt, men kan ikke undvære den tekniske SEO analyse af sitet. Onsite SEO audit. Her undersøges for opsætningsfejl og mangler, dvs title tags, meta beskrivelser, 404 errors og langsomt site/dårlig hastighed.
Særligt hastighed og tjek heraf må ikke undervurderes, og det er ikke kun alt for store billeder, der er synderen….
Som en del af den tekniske SEO indgår også en måling af sitets performance ved brug af Googles og fx Bings værktøjer, ligesom en mapping af antal sider og kvalitet af den nuværende indexering.
#3 Ingen specifik keywords- og content strategi
En nedskreven keywords- og contentstrategi er rygraden i den organiske SEO optimering. Hvilke ord og vendinger søger vores kunder med? Hvilke keywords findes vores site på – og hvilke mangler / burde vi blive fundet på? Alt sammen bør det lede frem til en contentstrategi, dvs en plan for fokuseret indhold, der opsamler keywords og skaber rammen om en organisk indexering, page rank og autoritet; i dag tales ofte om de såkaldte topic-clusters, der er essenssen af at skabe content med bredde og dybde indenfor specifikke, udvalgte emneområder.
#4 Leverer ikke content?
Een af de centrale parametre for SEO er content – eller på dansk, godt indhold. Og i forlængelse heraf, godt, NYT indhold…søge algoritmer kan lide dynamiske sites, og det bør derfor en integreret del af SEO servicen.
#5 Ingen relevante metrics defineret
…eller ingen opfølgning på mål
Der er reelt ingen universelle mål, der gælder alle – det afhænger af din forretning, og hvad den største udfordring i din performance er. Mangler trafik, bruges for lidt tid på sitet, frafald eller mangel på konvertering?
Dette usagt, er der alligevel en række mål, der bør indgå i tracking af sites evne til at løse opgaver for salgstragten:
Nye vs. eksisterende brugere
Demografi
Gennemsnitlig CTR
Hvilke forespørgsler
Hvilke sider
Opholdstider
Konverteringsstier
Antal dage til konvertering
Disse metrics fortæller historien om, hvor godt dit indhold opfylder søgehensigter og fremmer konverteringer.
#5 Mere generel end specifik
Optimering handler også om indsigt i din branche og din industri…hvis der er alt for meget fokus på generelle tendenser eller tilfældige succeshistorier snarere end din specifikke situation, kan det være et advarselstegn.
Det samme gælder naturligvis hvis ambitionen – den vedtagne og nedskrevne PLAN – ikke er konkret og specifik, men holdt i generelle termer, metrics og målsætninger.
Nogle gange er det primære mål SALG!
#6 FAST og tilbagevendende afrapportering, opfølgning og justering
Sjældent rammer man den lige i ræven første gang! Så opfølgning og kvalificeret dialog omkring mulige justeringer er reglen snarere end undtagelsen.
Fravær af kommunikation signalerer fravær af fokus og fravær af dedikation.