465.000.000 installationer kan ikke tage fejl!

WordPress har bevæget sig fra at være et obskurt blogger værktøj til verdens mest udbredte cms system. På kort tid. Og med god grund!

WordPress er tilgængeligt for langt de fleste med blot en smule teknisk flair – og ellers, er der altid naboens søn, en fætter eller en kollega på arbejde, der kan hjælpe til.

I virkeligheden er det også med til at ødelægge markedet for sådan nogle som os – der professionelt lever af blandt at installere og bygge websites. For hvis alle kan, har produktet ingen værdi….

Men det skal ikke komme WordPress til skade, at populariteten har nået dette omfang. Dog er det en pointe værd, at når man køber bil – så ved man godt, at præstationerne hænger sammen med prisen. Og sådan er det også med websites…så det er med at tage et grundigt kig under hjelmen, inden du bedømmer prisen! Ofte får man det, man betaler for…

Nuvel. Synspunktet der skal deles her, er hentet hos vores søsterselskab indenfor medierådgivningen, adundas.dk 

Her er der zoomet ind på den revolution indenfor installation af websites, som WordPress repræsenterer.

En revolution, der har gjort fremragende og velfungerende websites realisérbare til overkommelige priser. Hvordan det grundlæggende er sket, beskriver anekdoten nedenfor i detaljer.

Nyt website er lettere med WordPress!

Et af de altid velbesøgte type møder, der blev afholdt i det hedengangne Danske Specialmedier (ja, vi er tilbage til for 10 år siden…), var møder omkring udvikling af web sites.

Særligt spørgsmålet om websitets CMS system (content management system, altså platformen et website er bygget på) var dengang i slut 00’erne et stort tema. Der var dengang mange bud på CMS.

I dag er valgene for langt de fleste medieudgivere Drupal eller WordPress – medmindre særlige behov taler for andet. Og valget afhænger af skalaen dvs efter sitets størrelse og indholdstyper, de større opgaver til Drupal – der er en pænt stor og tungere schweizer kniv – de moderate og mindre til WordPress. Simpelt – javel ja, og derfor ikke det fulde billede…naturligvis.

Men Drupal har nogle argumenter til større medier.
Drupal er hurtigt og stabilt, kræver kraftig server, skalerbart og kan betjene tusindvis af brugere samtidigt.
Drupal har utallige muligheder for content flow og arkitektur, brugertyper og hierakiske rettigheder.
Drupal giver adgang til at håndtere store mængder indhold, hyppig publicering og har dertil en omfattende taxonomi og flexible inddelinger af stoftyper…

Fælles er dog, at begge systemer er open source baserede, dvs kræver ikke løbende licens/afgift – og der foreligger et hav af gratis plugins (dedikerede programmer til specifikke opgaver) til fri afbenyttelse…

På det pågældende medlemsmøde introducerede Ole Nørskov mig til et billede, jeg ikke siden har glemt. Om hvordan man behovsafdækker, skalerer og planlægger sit nye site.

Ole sagde nemlig, at “i gamle dage”, nedsatte man et projektudvalg, der nidkært beskrev processer og arbejdsgange, kundemønstre og behov. Gerne i detaljer. Når man så havde været hele  hele organisationen rundt, og fået accept på plan og budget, kunne man veltilfreds læne sig tilbage, sende hvid røg op igennem skorstenen og sende ringbindet i udbud.

“Habemus Papam – vi har en Pave”

Dette er en overordentlig dyr og kompliceret proces – og dyr :)) – ikke mindst fordi sitet skal bygges fra bunden og oftest kundespecifikt.

Derfor præsenterede Ole også den “tyske” tilgang:

So ein ding müssen wir auch haben”

Denne proces går i sin enkelthed ud på at definere alle de primære opgaver og behov – og så scanne markedet for løsninger, der ligner.

So ein ding…udfra devicen om, at godt nok er vi alle unikke, men der vil være løsninger, andre har udviklet før – som kan danne fundamentet for os.

At denne tilgang egner sig vældigt godt til open source med de mange plugins på ta’selv hylderne siger sig selv.

Men tilgangen er i dag taget skridtet videre.

I dag tilbydes flere steder basis løsninger, med de væsentligste funktionaliteter pakket ind i en designramme…til salg for små penge, visse endda gratis. Responsive, med eshop, nyhedsbreve alt inklusive. Der skal blot justeres til de specifikationer enhver nødvendigvis selv har ønsker og behov om.

Et sådant sted er Theme Forrest . Prøv selv at søge efter egne relevante kriterier. Køb en template der passer formålet, og juster med specifikke løsninger til jeres web projekt. Tjek selv, at nyt website er lettere med WordPress!

 

Page Builder til de GDS motiverede
Har du lidt mere teknisk forståelse, bør du i stedet se nærmere på udbuddet af WordPress PAGE BUILDER systemer – dvs universelle skabeloner med indbyggede “byggeklodser” så du selv kan designe websitet uden kodning. De fleste page builder systemer har endog præinstallerede “child themes” dvs “rå/færdige” websitets du blot går i gang med at redigere. Eksempler kunne være The7, Enfold eller DIVI.

Fordelene er naturligvis, at der ALTID skal justeres, tilføjes, sakses og klippes på sitet.

HUSK at et website ikke svarer til et nybygget hus, der kan stå de næste 10 år uden at røre en finger! Et website skal sammenlignes med at anlægge en have. Den skal passes, plejes, optimeres og passes…så jo der er klare fordele ved at kunne bidrage selv.

Det er billigst. Og bedst. Men skal gøres ordentligt. Og er derfor ikke fuldstændigt gratis. Alle websitets kræver gode tekster. Billeder. Logisk navigation. Onsite SEO. Og meget andet.

Men er billigere end de fleste tror – spørg selv 🙂

Og jeg vil endnu engang forklare, at nyt website er lettere med WordPress!
Hvis du med rette tænker sikkerhed, har jeg to forslag. Enten skal du vælge support løsning – eller ved egen hjælp – løbende sikre at alt er opdateret og alle plugins kompatible. Eller du skal vælge den dyrere men bedre løsning at få hardcodet dit site (istedet for at benyttte plugins). Så er alt godt, eller i sidstnævnte tilfælde rigtigt godt!