Hver dag er en ny anledning!
Hvem har ikke kæmpet med at skabe endnu en ny historie til de sociale medier…? Og ledt efter hvor den næste historie mon skal komme fra….
Den gode nyhed er, at der er hjælp at hente i en marketing kalender til social medier – med vinkling til relevant aktualitet og mærkedage hen over året. En simpel måde at forblive relevant. Interessant.
Styrken ved de sociale medier er kravet om aktualitet og relevans.
Svagheden ved de sociale medier er kravet om aktualitet og relevans
…helst flere gange ugentlig.
En marketing kalender til sociale medier er din nye, bedste ven, når du finder det vanskeligt at løfte aktualitetskravene til de løbende opdateringer og posts på sociale medier.
Det kan i sandhed også være en udfordring. Hvor enhver snert af kreativ skriveblokade ikke er din ven…
Derimod er planlægning en virkelig god ven. Og traditionelt kaldes dette en marketingplan for content.
Vi vil i dette blogindlæg gerne dele grundridset til en sådan individuel marketingplan med jer. En plan, der gør det lidt lettere at løfte mange posts, der hver især skal være relevante.
Traditionelt opbygger vi en marketing kalender til sociale medier – planen for udgivelse af content tilpasset den enkelte virksomheds profil, baseret på
– forretningstype
– produkttype
– målgruppe
– købsadfærd
Der kan tænkes flere snitflader, men dette er de primære, og langt de fleste kunder er skarpe her.
Hvad skal vi skrive om?
Udfordringen opstår typisk forud for de helt konkrete & lavpraktiske posts – hvad skal vi skrive om? Hvad skal vi fortælle i dag? Og hvorfor er det relevant for målgruppen….?
Her er der hjælp at hente ved at mikse jeres flow af egne temaer og nyheder med MÆRKEDAGE….
Alle butikker kender Black Friday, Valentins Dag, Mors Dag m.fl. og ved instinktivt, hvordan disse dage italesættes med ledsagende tilbud…
De færreste er derimod klar over, at stort set HVER ENESTE DAG året igennem har en overskrift, et tema, eller en fødselsdag, begivenhed eller lignende, der kan laves post over eller vinkles i forhold til.
Det er selvfølgeligt ikke lige indlysende for ethvert forretningsområde, at opslå et produktrelateret indlæg til Verdensdag mod Børnearbejde (12. juni)…men Det kinesiske Nytår (5. februar) er pænt relevant for enhver, der har et sortiment med asiatisk islæt.
1. juli er tilsvarende dagen, hvor voksencensuren i Danmark blev ophævet (1969), men er samtidigt Canadas nationaldag, Pamela Andersons fødselsdag, og Prinsesse Diana af Wales´ dødsdag…blot for at demonstrere dagenes spændvidde!
I min fødeby Aarhus er 21. september dagen, hvor vi kan fejre Jacob Haugaards valg til Folketinget i 1994, men det er samtidigt også dagen, hvor Frankrig afskaffede monarkiet. Maltas nationaldag…og ikke at forglemme FNs internationale Fredsdag.
Mere interessant for målgrupper som børn er måske International Pandekagedag – der ligger hvert år tirsdag efter fastelavn – selvom der kan være interesse også for den tidligere nævnte verdensdag mod børnearbejde, idet sagen iflg. mine børn også omfatter vores matrikel…
Der er med andre ord uendeligt mange snitflader at finde i snart sagt enhver dag i kalenderen. Nogle er relevante at lægge indhold og vinkle posts op ad – og andre er ikke!
Kendte personer – fødsel & dødsdage
Derfor er opgaven – baseret på egne behov og profil – at gennemløbe bruttolisterne over mærkedage, fødsels-/navnedage og verdensbegivenheder. Dette match danner efterfølgende grundskabelonen for din virksomheds personlige mærkedagskalender.
Det helt geniale er dog, at præcist fordi udvalgte mærkedage af relevans for din webshop eller SoMe sider falder på specifikke kalenderdage, kan alt PLANLÆGGES.
Du skal derfor ikke flere gange ugentligt opfinde den dybe tallerken, men har et bagkatalog af ideer og proileringsmuligheder. Sådan at forstå, at kalenderen behøver ikke at blive fulgt slavisk…dukker der noget andet spændende eller interessant op, er det disse emner, du poster.
Bruttolisterne er omfattende og derfor ikke mulige at dele i denne blog.
Men vi tilbyder gerne at dele et eksempel på brug af denne metodik med jer.
Kontakt os jvnf nedenfor så sender vi et eksempel på anvendt praksis til inspiration.
Hvis du krydrer grundstrukturen for indhold med et mix af indlægs-/posttyper har du rammen for din Social Media marketingplan.
De klassiske indlægstyper (Konkurrencen, TopTi listen, FunFacts, Nyheder etc etc) gennemgår vi særskilt i anden post.